Taken te laat indienen
Hieronder vind je een casus die ik rechtstreeks uit mijn cursus heb geplukt omdat deze casus in het onderwijs veel voorkomt en ik deze verder wil uitspitten en dit met jullie wil delen.
"Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdrachten binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd. Is dit rechtvaardig?"
Ik vind dat je als lector niet meteen een student 0 kan geven voor zijn of haar werk dat hij of zij indient want er kan een reden zijn waarom de persoon zijn of haar opdracht later indient. Ik zou kijken of de reden (ziekte, overlijden....) al dan niet gegrond is en daarom de student een tweede kans geven en de opdracht verbeteren.
Moest de student geen gegronde reden hebben en niet indienen, ook al heb je om de taak gevraagd en kansen gegeven. Dan zou ik de student een 0 geven want hij of zij heeft genoeg kansen gehad om de taak in te dienen en ze niet benut.
Moest de student geen gegronde reden hebben en deze indienen wanneer je de student een tweede kans hebt gegeven dan zou ik deze ook verbeteren want hij of zij heeft de kans benut om de taak alsnog in te dienen. Toch zou ik enkele punten (bijvoorbeeld 2 punten) aftrekken van het eindresultaat want de student was te laat om de taak in te dienen.
Wanneer de taak (zoals op de cartoon) rechtstreeks van het internet komen dan zou ik hem of haar meteen een nul geven en vertellen waarom ik hem of haar het behaalde punt heb gegeven.
Enkele ethische modellen op dit voorbeeld toepassen:
Het eerste ethische model is "Relationeel personalistische ethiek".
Dit klinkt vast voor u Chinees maar dit wil zeggen dat elke levensbeschouwing wordt beïnvloed door het idee dat iemand heeft over het mens-zijn. Dit is ook bepalend voor welke waarden iemand heeft. Een mens is een persoon en staat in contact met andere mensen. Het is geen individu op zich alleen. Om het duidelijker te maken heb ik deze foto met keitjes geplaatst. De keitjes moet je zien als mensen. De keien staan in contact met elkaar en hebben een invloed op elkaar, dit is net zo bij de mens.
Wanneer je dit toepast om bovenstaande casus dan betekent dit:
Iedereen heeft een andere mening over de casus hierboven. Ik denk anders over deze casus dan mijn medestudent . Toch sta ik in relatie met mijn medestudent en kan mijn mening over deze casus worden veranderd. Mijn medestudent kan de situatie in een andere tijd, context of een andere morele intuïtie raadplegen waardoor mijn mening wordt bijgesteld.
Een ander ethisch model is "Praktisch ethisch model".
Hierin zijn er negen elementen belangrijk (twee voorwaarden, vier aandachtspunten en drie evaluatiemomenten.
De twee voorwaarden zijn: grondhouding aannemen en dialoog voeren.
Met het begrip grondhouding bedoel ik dat je als persoon echt bent en geen rol speelt. Je kunt je inleven in de ander en je aanvaard zoals de ander is.
Met het begrip dialoog voeren bedoel ik dat je rekening houdt met de perspectieven van de anderen.
Dit concreet in de casus:
Wanneer ik met de lector met de student praat over een reden waarom hij of zij te laat indient dan moet de lector zichzelf zijn, zich inleven in de ander en aanvaarden hoe de ander is (ook al is het een 'vergeetkous'). De lector moet ook rekening houden met verschillende perspectieven van de student.
De vier aandachtspunten waar ik net over sprak, zijn:
situatie analyseren, zoeken naar handelingsmogelijkheden, motieven verhelderen en effecten inschatten.
Wanneer je dit concreet maakt in de casus betekent dit:
-Situatie analyseren: heeft de lector genoeg informatie/voorgeschiedenis om de student een 0 te geven zoja of nee?
- Zoeken naar handelingsmogelijkheden: de lector moet op basis van analyse (puntje hierboven) de situatie bekijken en op zoek gaar naar alle mogelijke waarom de student een 0 verdient of niet.
-Motieven verhelderen is het belangrijk dat bij elke handelingmogelijkheid die werd bedacht een motief wordt verhelderd. Nadat de lector een handelingsmogelijkheid heeft gekozen waarom de student een 0 verdient of niet moet de juf een motief zoeken om dit te verhelderen.
- Effecten inschatten is het inschatten wat de effecten zijn van de gekozen optie. Wat het effect is van de gekozen optie van de lector waarom de student een 0 krijgt of niet.
Het laatste punt bij dit ethisch model is, de drie evaluatiemomenten.
Dit is de kern van de ethische reflectie waar intuïties uitspreken, normen verduidelijken en waarden evalueren belangrijk zijn.
- Intuïties uitspreken gaat over de reacties die spontaan bij je opkomen, zonder erover na te denken. Dus de spontane reacties die bij je opkomen wanneer je nadenkt over mag een student 0 krijgen voor een opdracht wanneer hij of zij dit te laat indient?
- Normen verduidelijken,zijn richtlijnen voor het handelen en bevatten wijsheid die gegroeid is doorheen de jaren. Deze liggen vast in de wet. In de casus kan dit zijn, dat er in het reglement van de school afspraken staan wanneer er een 0 aan studenten of leerlingen gegeven en wanneer niet.
- Waarden evalueren is het handelen evalueren.In de casus betekent dat dat de lector zijn keuze moet evalueren.
Het voorlaatste model die ik op dit voorbeeld ga toepassen is "Een ethiek van het haalbare".
Hierbij heb ik onderstaande foto geplaatst om meer duiding te kunnen geven. Ethiek betekent menselijke wensen nastreven. Dit is niet gemakkelijk want iedereen wil zo 'menselijk wenselijk' geraken net zoals het bovenste mannetje (op de foto). Het mannetje probeert tot boven te geraken om zijn ideaal te bereiken of na te streven. Dit is niet gemakkelijk maar hij probeert zo goed en zo kwaad mogelijk het ideaal te benaderen.
Het middelste mannetje op de foto probeert om te komen tot het 'best menselijk mogelijke'.
Hij probeert het menselijkheid te bereiken door rekening te houden met de situatie en de gevolgen door zijn keuzes die hij maakt.
Het mannetje op de onderste treden toont ons 'het ethisch minimum' aan. Dit betekent dat hij van hieruit vertrekt en ethisch wil handelen. Deze grens is het minimum en mag dit niet overschrijden om als menswaardig beschouwd te willen worden.
Wanneer je dit model toepast op de casus dan betekent dit dat de lector zo goed en zo kwaad mogelijk probeert in te schatten wat het haalbaars is. Wanneer hij als het middelste mannetje is dan houdt de lector rekening met de situatie en wat de gevolgen zijn. De lector probeert om zoals het bovenste mannetje te zijn en het "menselijk wenselijke" te behalen.
Een laatste model die ik ga toepassen is "Ethiek van de verantwoordelijkheid".
Dit heeft te maken met de oproep tot ver-antwoord-elijkheid. De ethisch gevoeligheid van de mens en de partijdige keuze vanuit het christendom voor diegene die het meest nodig heeft.
Wanneer je dit toepast in de casus wordt dit: de oproep die de student heeft aan de lector. De lector kan beslissen om te luisteren naar de student en de opdracht verbeteren maar ook radicaal zijn en een 0 geven. Een ethische keuze in christelijk perspectief is niet neutraal maar partijdig. De lector moet de mindere, de zieke.. helpen.
Heeft u een andere reden, laat het niet om deze met mij te delen.
Geraadpleegde bronen:
David Cumps, D. P. (2004-2006). Hoe reageer jij als
een lln. zijn/haar taak niet maakt? Opgeroepen op december 11, 2012, van
Lerarenforum:
http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=2945&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=09c99e51dfd3107a665e229131619d30
anoniem. (zd). Stock illustratie- Mensen, klimmen, Trap. Opgeroepen op december 11, 2012, van CanStockPhoto: http://www.canstockphoto.nl/mensen-klimmen-trap-6401057.html
Thomas. (2000-2012). 1.2 Invloed van levensbeschouwing op het uiterlijk zichtbare handelen. Opgeroepen op december 11, 2012, van Ethiek, kwaad en vergeving: http://www.kuleuven.be/thomas/page/ethiek-kwaad-en-vergeving/
Vandezande, V. M.-L.-E.-J. (2012). Taken te laat indienen. In V. M.-L.-E.-J. Vandezande, RZL-mens en medemens (p. 9).
anoniem. (zd). Stock illustratie- Mensen, klimmen, Trap. Opgeroepen op december 11, 2012, van CanStockPhoto: http://www.canstockphoto.nl/mensen-klimmen-trap-6401057.html
Thomas. (2000-2012). 1.2 Invloed van levensbeschouwing op het uiterlijk zichtbare handelen. Opgeroepen op december 11, 2012, van Ethiek, kwaad en vergeving: http://www.kuleuven.be/thomas/page/ethiek-kwaad-en-vergeving/
Vandezande, V. M.-L.-E.-J. (2012). Taken te laat indienen. In V. M.-L.-E.-J. Vandezande, RZL-mens en medemens (p. 9).
Renkema, M. (zd). Informatievaardigheden. Opgeroepen op december 20, 2012, van 21edingen: http://www.21edingen.nl/21edingen/
Ik zou ook niet direct een 0 geven, maar ook eerst kijken hoe het komt dat deze persoon te laat was. Als hij/zij een geldige reden heeft dan zou ik er niets over zeggen en het gewoon verbeteren. Als er geen geldige reden zou zijn, dan zou ik per dag toch een punt aftrekken omdat ik het anders niet eerlijk vind tegenover de andere studenten die de taak wel op tijd hebben ingediend. Ik denk dat studenten hieruit ook meer zullen leren dan wanneer je ze een andere kans geeft en geen punten aftrekt. Want dan kunnen ze denken: ik word toch geen punten afgetrokken waarom zou ik dan op tijd indienen.
BeantwoordenVerwijderenHallo,
BeantwoordenVerwijderenIk vind mensen die te laat hun taak indienen toch punten moeten verlezen. Anders gaan deze mensen dit blijven doen als er geen sancties zijn. Maar onmiddellijk een 0 vind ik een beetje overdreven. Je kunt per dag dat de taak te laat is een hoeveelheid punten aftrekken. Tenzij mensen met een geldige rede.
Ik vind ook dat je de student niet onmiddelijk een 0 mag geven wanneer deze een doorgronde reden geeft. Maar het kan ook zijn dat de student er toch een bepaalde tijd voor gekregen heeft, maar deze op het laatste maakt, dan is dit de schuld van de student en zou ik deze toch wel een punt aftrekken. Maar is dit een taak die binnen enkele dagen af moet zijn, dan zou ik daar de reden van willen weten en is dit een goede reden zoals een overlijden, dan zou ik daar geen punten voor aftrekken, maar ik moet wel bewijzen zien. Maar wanneer je geen punten aftrekt, zullen de studenten daar misbruik van beginnen maken. je moet streng, maar rechtvaardig zijn!
BeantwoordenVerwijderenmvg.